Antropológia
I.)Az ember eredetével kapcsolatos elméletek
Az emberről szóló doktrínát, vagy tudományt antropológiának is hívják.
Két görög szó összetételéből: Az "antropos" /ember/ és a "logos" /szó, vagy szónoklat/
Az emberiség tudni akarja, honnan jött és hova megy A származást három elmélet vonatkozásában tekintjük át röviden:
Ateista evolució
A.) Az ateista evolúció ragaszkodik a spontán nemzedékek elméletéhez - mely szerint az állatok minden fajának életformája az élet egy primitívebb formájából fejlődött ki. A fejlődés elmélet szorosan ragazkodik ahhoz, hogy a sejtanyag életformává fejlődött, majd hal, madár, emlős, majom, majd végül ember fejlődött ki belőle. Ez pusztán egy elmélet maradt, nem vált bizonyított ténnyé mert az átmeneti állapotok hiányzó láncszemeit soha nem találták meg. A fejlődés elmélet olyan feltételezéseken, és olyan irodalmon alapul amelynek szóhasználata világosan mutatja, hogy felvetésekről van szó, /pl. talán, azt javasoljuk valószínüleg lehetett, feltételezzük, lehetséges, elképzelhető, esetleg feltehető. / Az ateista evolució a legalkalmasabb egyén túlélésén alapul, de nem tud beszámolni az első egyed létrejöttéről. Nem sikerül megfelelő magyarázattal szolgálnia az anyag és az élet eredetéről, mert elutasítja Istent, az anyag teremtőjét, és minden élet forrását.
B.) Teista evolúció elmélet azt tartja, hogy az élet magasabb formája, egy alacsonyabb formából alakult ki, de szerinte az alacsonyabb formát Isten teremtette. Ez abban a tekintetben igaz, hogy elismeri az Istent a teremtmények egy részének teremtőjeként, másrészt hamis abban, a tekintetben hogy a Biblia a fajok teremtéséről, és nem fejlődéséről tanít. Az összes hal, madár, vad, és az ember is arra lett teremtve, hogy saját faja szerint szaporodjon, és nem azért, hogy kifejlesszen egy magasabb életformát. A csúszó-mászó csak csúszó-mászót nemzhet, a ló csak lovat, és a majom csak majmot, de sohasem embert.
C.) Teista teremtés, ragazkodik a Szentírás azon tényéhez, hogy Isten az élet forrása, Ő a teremtője és fenntartója az élet minden formájának, valamint Ő az, aki mindent "saját faja" szerint teremtett. Isten teremtette a mennyet és a földet, a világegyetemet és a galaxisokat 1Móz1, 1 Isten teremtette az arkangyalokat, és az angyali seregeket Kol1,16-17 Jel4,11 Isten teremtette a tenger halait, az ég madarait, a földön élő állatokat és minden élőlényt 1Móz1, 21-25 Jn1,1-3 Isten utolsó teremtése az ember volt, a legnagyobb rendű teremtmény ezen a földön 1Móz1,26-31
Az első ember Isten alkotásának a követlen eredménye volt. Az ember egy felségesen teremtett lény. Isten teremtésének koronája és mesterműve. Az emberi faj egysége rámutat Isten kreatív tettére az első emberpárban, a férfiban és nőben Csel17, 26 Róm5, 12.19 1Kor15,21-22 Zsid2,16 Minden nemzet egy vérből való, mert mind jelen volt Ádámban, amikor ő teremtetett. Az ember eredetére vonatkozó kérdésekre az egyetlen igaz válasz Isten válasza, amelyet a Bibliában találunk. Eszerint az ember teremtett lény.
II .)Micsoda az ember
A zsoltáros amikor látja a menny dicsőségét fölteszi a kérdést: "Micsoda az ember...?" Jób7, 17-18 Zsolt8,5 144,3 Zsid2,6 A következő áttekintés válaszol erre a lényeges kérdésre.
· Az ember teremtett lény
1Móz1, 26-28 2,7 Jób33,4 Zsolt139,13-16 104,30 Ézs45,12 1Kor11,9 Jel4,11
Isten azt mondta: "TEREMTSÜNK EMBERT a mi képünkre és hasonlatosságunkra"
1Móz1,26-27 A Mózes első könyve két szót használ a teremtésre, melyeket érdemes megfigyelni. Ezek a szavak, a teremt, és alkot 1Móz1, 26 2,1-3 A teremt szó jelentése, valamit alkotni a semmiből, létre hívni. Az alkotni szó jelentése: "mintáz" vagy "formál"
mint ahogyan a fazekas formázza az agyagedényt. Tehát Isten teremtette az ember szellemét és lelkét. Zak12,1, de alkotta megformálta a testét 1Móz2, 7. Az ember teremtett lény. Istennek - aki mindennek teremtője és fenntartója - köszönheti létezését.
- Az ember Istentől függ Az a tény hogy az ember egy teremtőnek köszönheti létezését alárendelt teremtménnyé teszi őt. Az ember nem önmaga által létező, így nem lehet független. Akár felismerjük ezt, akár nem, az ember teljesen Istentől függ.
"Mert Őbenne élünk, és mozgunk, és vagyunk" Csel17,23-31
- Az ember inteligens lény Az ember olyan lény akinek van értelme intelligenciája, elképzelése, és rendelkezik azzal a képességgel, hogy gondolatait beszédben fejezze ki. Ez messze az állati teremtmények fölé emeli amelyek egyszerűen a megszokás, és az ösztön teremtményei 1Móz1, 26-28 2, 15 19,-20 11,6 8,21 Jób35,11 Ézs1,18 Mt16,7 Róma1, 21
- Az ember erkölcsi lény Isten szabad akarattal teremtette az embert, hogy képes legyen választani. Ez teszi az embert erkölcsi, és felelősségteljes teremtménnyé. Ahogyan Isten szabad akarattal, és a választás képességével teremtette az angyali seregeket, ugyanúgy az embert is. Az ember nem robotnak, gépnek vagy egy akarat nélküli teremtménynek lett alkotva. Isten olyan teremtményre vágyott aki önkéntesen és szabadon válaszol neki. Az embernek ehhez szüksége van szabad akaratra. Néhányan tagadják azt a tényt, hogy az embernek szabad akarata van, de a Szentírás alátámasztja ezt a gondolatot azzal is, hogy gyakran szinte kérvényt nyújt be, hogy az emberek akaratát odafordítsa az Istennek való engedelmességre. Általánosan elfogadott, hogy bár az ember akarata meggyengült a bűn miatt, mégis létezik. Bár az ember akarata erkölcstelen természetének és gonosz szívének van alávetve, válaszolni tud a Szent Szellemnek. Itt nem arról van szó, hogy az ember meg tudja magát menteni. Azt Istennek kell megtennie, de az embernek kell válaszolnia Isten hívására. A következő igeversek bemutatják hogy hogyan viszonyul Isten az ember akaratához. Jn1,12. 13 7, 17 Zsid3, 7. 8. 15 4, 7.
Isten lelkiismeretet helyezett az emberbe, amely erkölcsi érzékkel ruházza fel, hogy megkülönböztesse a jót a rossztól. A lelkiismeret jelentése: önismeret a jó és rossz törvényének ismeretére vonatkozóan, és ez olyan képesség, amellyel az állatok nem rendelkeznek. Az ember az ártatlanság, a tisztaság és a becsületesség állapotában teremtetett, nem ismerte a gonoszt. Ebben a becsületes állapotban a lelkiismerete nem működött mindaddig, amíg nem vétkezett. Abban a pillanatban hogy vétkezett, lelkiismerete elkezdett működni, gondolatai elkezdték vádolni, és mentegetni őt.
Az ember erkölcsi erejéről egy gondolat: Ez az erő nem más, mint az intellektus, az érzékelés és az akarat, a megkülönböztetés és az ösztönzés sajátos erejével együtt. Az intellektus teszi képessé az embert, hogy megkülönböztesse a jót a rossztól. Az érzékelés mutatja meg, hogy az egyik vagy a másik dologról van szó és az akarat dönt a végkimenetelt illetően. A lelkiismeret mindhármat magában foglalja. A lelkiismeret közvetíti az embernek Isten erkölcsi törvényét.
A lelkiismeret esendő, s mióta az ember ismeretét megrontotta a bűn, nem képezi az ítélőképesség szilárd alapját. A lelkiismeret nem egy tökéletes erkölcsi mérték. A lelkiismeret egyetlen igaz mértéke Isten Igéje a Szent Szellem magyarázatában Jn8,9 Csel24, 16 Róm2,15 1Kor8,7 1Tim4, 2 Tit1,15 Zsid9,14 A Szent Szellemnek egységbe kell hozni a lelkiismeretet a tévedhetetlen Igével Róm9, 1
- Az ember szerető lény Ezzel a kijelentéssel elérkeztünk az ember teremtésének céljához, és okához. Isten a szeretet és a szeretetnek nem csak egy céltárgyra van szüksége, hanem arra is, hogy képesek legyenek viszonozni ezt a szeretetet 1Jn4, 16-19 a teremtett világegyetem minden dicsőségével együtt sem tud válaszolni Isten szeretetére. Az állati teremtmények nem tudják élvezni, és viszonozni Isten szeretetét. Ha Isten Aki Szeretet, vágyik egy olyan teremtményre, akinek odaadhatja szeretetét, ennek a teremtménynek képesnek kell lenni válaszolni, viszonozni a szeretetet. Ha ez a teremtmény nem tud válaszolni nem érez szeretetet, és nincs saját akarata, akkor semilyen örömöt nem okoz Istennek. Isten szívének kiáltására az ember megteremtése volt a válasz. Az ember szeretet által a szeretetre lett teremtve, és arra, hogy viszonozza a szeretetet. Ilyen szeretet nélkül az ember szíve üres marad.
· Az ember hármas lény
Az ember lényével kapcsolatosan két alapvető elmélet létezik:
· Dichotómia:
Ezen elmélet szerint az ember kettős lény, vagy két részből álló személy, aki szellemből/lélekből ( Két szinonim és egymással felcserélhető kifejezések) és testből áll.
Ha ez így lenne igaz, akkor miért van szükség a kétféle kifejezésre, amely minden Bibliában különböző szó?
· Trichotomia:
Ez az elmélet úgy tartja, hogy az ember hármas lény, aki szellemből, lélekből, és testből áll. A szellem és a lélek megkülönböztethetőek, de feloszthatatlanok, s a fizikai testben laknak. Úgy tűnik, hogy ez utóbbi jobban megegyezik a Szentírás teljességével.
Isten hármas lény, s az ember, aki Isten képére és hasonlatosságára teremtetett, szintén hármas lény. Szellemből lélekből, és testből áll. ( 1Móz. 2,7 1Kor2,14-3,4 1Tesz5,23 Zsid4,12
Ez a három alkotja az ember teljes személyiségén belül a három tudatközpontot.
Mind a héber, mind a görög nyelvben három különböző szó írja le az ember hármas lényének sajátosságát:
Héber: 1. "Ruach"-Szellem 2. "Nephesh-Lélek 3"Beten" vagy "Geshesm"-Test
Görög: 1. "Pneuma"-Szellem 2. "Psueche" -Lélek 3 "Soma" -Test
a.)szellem:
Az ember Isten tudata, amely képes Isten ismeretére. Amikor Isten teremtette az embert, akkor beléalkotta a szellemet( Zak 12,1 Ily módon Isten minden szellem Istene.
(4Móz 16, 22 27,16 Zsid 12,9) A szellem az ember örökkévaló része, amely képes Istent imádni, aki maga a Szellem (Jn4,24 ) Az Ige úgy utal rá, hogy az "Úr szövétneke"
(Péld 20,27 Jób 32,8 Préd 12,7 3,19-21 1Kor 2,11) A szellem képes a megérzésre, a tudatosságra és a közösségre.
Amikor az ember elbukott, akkor a szelleme elvesztette az Istennel való kapcsolatát. Ezt egyedül csak az újjászületés által lehet helyreállítani. Az ujjászületéskor az ember szelleme születik ujjá, vagy ujjul meg. "Ami Szellemtől született, szellem az" (Jn 3,6 Roma 8,16 Tit 3,5 Ez 11,19-20 36,25-27 Jn 3,1-6 20,22 Kol 3,10 Ez 18,31 Zsolt 51,10 Mal 2,16)
b.)lélek:
Az ember öntudati része, képes arra, hogy megismerje önmagát. Mózes a teremtés beszámolójában elmondja, hogyan formálta Isten az ember testét a föld porából.
Aztán belé lehelte az "élet leheletét", vagy pontosabban az életek leheletét (1Móz 2,7)
Az ember úgy kapta a szellemét és a lelkét hogy az Isten a földből formált testbe lehelt.
Az életek lehelete magába foglalta a szellemi és a lelki életet is. Az első ember élő lélekké lett. 1Kor15 45-47 Ez18 4 Mt10 28 3Móz17,11 Jel6 9,10
A lélek központi, vagy közbenső része az embernek, amely a szellemet és a testet hármasságba összekapcsolja. Központi helye miatt befolyásolni tudja szellemet, és/vagy a testet. Alapvetően három elmélet létezik a lélek eredetére nézve.:
1.)Pre egzisztencia / korábban létezés/ elmélete állítja, hogy minden lélek már korábban létezett, és aztán a fogantatás valamely pontján lépett be az emberi testbe. Ennek az elméletnek semmilyen alapját nem találjuk a Szentírásban.
2.)Lélekteremtés elmélete úgy tartja, hogy Isten teremtett minden lelket a fogantatás után.
Azt tanítja, hogy a személy csak a testét kapja a szüleitől , a lelkét pedig az Istentől.
Ezzel szemben a bibliai kijelentés, és az emberi tapasztalatok azt mutatják, hogy Ádám bűnös természete, jellemhibái és a szülői képmás minden gyermeknél megtalálható.
3.)A Traducionizmus elmélete úgy tartja, hogy az emberiség testi és lelki vonatkozásban Ádámban teremtetett, és mindkét része a természetes szaporodás eredménye. Úgy tűnik, ez az elmélet egyezik meg legjobban Isten Igéjével.
A Biblia világosan rámutat, hogy a teljes emberi faj képviselve volt Ádámban, és amikor Ádám bűnbe esett, és elbukott, az egész emberi faj együtt bukott vele. A Szentírás és az emberi tapasztalat is mutatja a leszármazottakban a szülők bűnös természetét, és jellemhibáit.
Ádám az első lélek Isten teremtő erejének következményeként lett élő ember. Minden lélek a teremtő, és a szülők együttműködésével jön a világra. Isten a "szellemek Atyja" Zsid 12,9
A test és a lélek a szülőktől származik az emberi szaporodás törvénye alapján. Úgy tűnik, ez az ami kiegyensúlyozza a lélekteremtés és a traducionizmus látását.
A lélekteremtés azt vallja, hogy a lélek a szülőktől örökölt, ahogy a szülők jelleme és sajátossága látható a gyermekben. Isten nem teremt minden gyermek születésénél egy bűntelen lelket, és a lélek nem is pre-egzisztens. A gyermek szellemét Isten adja, a testét és a lelkét a szaporodás törvényei szerint a szüleitől kapja. A lélek tehát a bűnös természetnek és a szülők jellemvonásainak tulajdonítható. Job10 8-12 14,14 15,4 Zsolt51 5 58,3 139, 13-16
Préd11,5 Jn3,6 Ef2,3
Hogyan használjuk a lélek szót és annak szókapcsolatait a Szentírásban?
1.Általánosságban személyekre használatos:
A lélek szónak van egy általános használata amikor személyekre utal. Amikor azt mondjuk, hogy hetven lélek van jelen, akkor arra gondolunk, hogy hogy hetven személy van ott. A következő igeversek mutatják ezt. 1Móz46,27 2Móz1,5 Józs10,28-39 Csel2,41-43 7,14 1Pt3,20 Jel20,4
Így amikor Isten belelehelte az élet leheletét az emberbe, az ember élő lélekké lett, aki egy élő személy. 1Móz2,7
2.Néha szellemmel felcserélve használatos:
Néha a lélek és a szellem szavakat felcserélik vagy szinonímaként használják. Ez azért történik, mert némely bibliamagyarázó az emberi lény kettősségéhez ragaszkodik, és követi a dichotomia elméletet.. Illés szolgálata során mikor feltámadt a gyermek, a Szentírás azt mondja, hogy a lélek visszatért a gyermekbe 1Kir17,17-23 A Krisztus szolgálata során feltámadt gyermekről azt mondja a szentírás, hogy visszatért belé a szellem. Lk8,49-56
A zsidólelél úgy beszél a halott hívőkről, mint akik a tökéletességre jutott igaz szellemek. Zsid12,23 A Jelenések könyve beszél a mennyei oltár alatt azoknak a lelkeiről, akik bosszúért folyamodnak Istenhez Jel6,9-11 Amikor megértjük, hogy a szellem és a lélek megkülönböztethető, de kettéválaszthatatlan, akkor a két szó felcserélése és szinonímaként való használata nem okoz konfliktust
A Szentírás megmagyarázza ezt az állítást. Teste feltámadásakor a gyermek lelke nem jöhetett vissza a szelleme nélkül, és a szellem sem a lelke nélkül. A szellemek a mennyben lelkek és a lelkek megváltott szellemek.
3.Rámutat a lelki képességekre
A léleknek alapvetően háromféle képessége van: értelem , akarat, és érzelem.
Ezért van az, hogy a szavakat a következőképpen használják:
Istennek van lelke
Bár Isten szellem, megis úgy beszélünk róla, mint akinek van lelke, és a lelke bánkódik az ember fölött. A szellem és a lélek kapcsolatban van Istennel, megkülönböztethető, de elválaszthatatlan 3Móz26,11 Ézs1,14 Zsid10,38
Krisztusnak van lelke
A Szentírás említi néhányszor Krisztus lelkét Zsolt16,10 Ézs53,11-12 Csel2, 27-31 Mt26,38 Jn12,27 Tökéletes és teljes emberként van szelleme, lelke, teste. Krisztus értelme akarata, és érzelmei teljesen egyek voltak Istennel, az Atyával.
Az embernek van lelke
A Szentírás nem csak azt mutatja meg, hogy az embernek van lelke, hanem azt is hogy az ember élő lélek. Az ember szellem, lélek, és test 1Tes5,23 Zsid4,12 A lélek szót az emberre körülbelül 400-szor használja a Biblia. A ember szellemi lény, mégis van lelke értelemmel, akarattal, és érzelmekkel.
Az állatoknak van lelkük
A héber "nepesh" szót, amelynek általános értelmezése "lélek", "élőlény" értelemben is használják az állati lélekre vonatkoztatva. Isten Igéjében "barmok"-ként is használatos néhányszor 1Móz1,24 2,19 9,10 12,15-16 3Móz11,46 Préd12,7
Alapvető különbség van az állati és az emberi lélek között. Az ember lelki élete éppúgy megnyilvánul az értelemben az akaratban és az érzelmekben, mint a testi hajlamokban.
Az emberi lélek most bűnös, viszont az állati lélek nem./ Áldozatra a vérük ezért alkalmas ószöv sz/ Az állatoknak nincs szellemük, s nem is képesek megismerni Istent, és kapcsolatba kerülni vele. Nincs lelkiismeretük, nem tudnak vétkezni, nem elszámoltathatóak Istennél. Az ember lett Isten képére és hasonlatosságára teremtve, nem pedig az állatok. Az ember vére nagyobb érték Isten számára mint az állatok vére. Az egyik alapvető különbség az ember és a barom között, hogy az embernek van szelleme, képes megismerni Istent, erkölcsi lény, akinek van lelkiismerete, felelős és elszámoltatható Isten előtt. Ez nem vonatkozik az állatokra. Az állatok nem tudnak ujjászületni, sem Istennel járni, szeretni Istent vagy értelmesen imádni Őt, ahogyan az ember, akinek a képmására teremtetett - képes erre. Az ember képes a halhatatlanságra, az állatok nem.
4. Az emberi lény más alkotórészeivel való összefüggésben
· Szellem, lélek és test Az ember egész személyiségének kifejeződése 1Tesz5,23 Zsid4,12
· Szellem és lélek Azemberi lény örökkévaló és láthatatlan részének jelentősége, magában foglalja az Isten tudatot, az ember én-tudatát az értelemmel, az akarattal és az érzelmekkel. Ézs57, 15-16
· Szellem és test Magában foglalja az ember Isten-tudatát és érzéktudatát Dán7, 15 1Kor14,14
· Test és lélek Az ember öntudatáról és érzék tudatáról beszél Mt10,28 Lk12,4.
· Lélek és vér Ez a lelki életről beszél, amely a vérben van 3Móz3,17 17-11 Ézs53,10. 12 A vér a fizikai élet forrása, és megtartója. A szív a pumpa amely az életet szállítja az egész test számára. Az ember vére a korrupció, a betegség, a kórok és a halál talaja lett. A vér az ember életéről beszél, így az Isten Jézus vérével amely drága és tiszta, helyettesíteni tudta az emberi bűnét. A vér értékes. Az állatok vére kevesebbet ér, mint az ember vére 1Móz9, 6
A mártírok vére értékes Isten számára 1Móz4, 10 Jób24,12 Mt23, 35 Zsid12,24 Jel6,9-10 Krisztus vérének végtelen az értéke, mert az Isten vére Zsid9,12 1Pt1,19 Amikor a lélek és a vér összekapcsolódik a szentírásban, az arról a "lelki életről" tanúskodik, amelyik a vérben van- amelyet a vérben közvetít öntudatot adva egy személynek fizikailag. A halál által a vér megsemmisül, de a lélek a képességeivel együtt tovább létezik.
· Lélek szív, értelem és erő - A lélek a szív, az értelem és az erő az ember képességeit fejezi ki 5Móz6, 11 4,29 Mt22,37 Mk12, 30
5 Az emberi lélekre használatos
Az emberi lélek képessége az értelem, az akarat és az érzelmek
- Az értelem magaában foglalja a gondolatokat az elképzeléseket, a megértést, az emlékezést, az érvelést és az észt. A szív és az értelem összekapcsolódnak a Szentírásban:
Ahogyan az ember a szívében gondolkodik, olyan ő péld23 7 A szívből születnek a gondolatok Mk7, 20-23 Ez nem a fizikai szívre utal, hanem a lélekre 1Móz6,5 8,21 17,17 2Móz23,9 5Móz4,9 ,29, 39 2Kir10, 30-31 Ez27,25-27 Mt12,39-40
- Az akarat az a képesség, amellyel választhatunk és döntéseket hozhatunk. A szív és az akarat szintén összekapcsolódnak a Szentírásban2Móz35,5,29 1Kron29, 9 Zsolt9, 11
- Az érzelmek lehetnek jók, vagy rossszak, amelyek a jó vagy rossz viselkedés, valamint a jó vagy rossz hozzáállás eredményei. Az örömÉzs65, 14 , az ujjongás Csel2, 46, a fájdalom Péld25, 20, a szomorúság Zsolt102, 5 a méreg, a düh Péld23, 7 és a félelem Jer32 40 érzéssel mind a lélekben öszpontosulnak.
c.)Test
Az emberi érzékelés vagy világfelfogás része képes megismerni és elfogadni a dolgokat a körülötte levő világból. Az Isten az ember testét a föld porából teremtette és formálta ahogyan a fazekas formálja az agyagedényt 1Móz1, 26-27 2.7 3, 19 Jób10, 9 1Tim2, 13 Ez az ember fizikális része, amely hasonló az élettelen teremtéshez. A Szentírás a következő meghatározásokat, és információkat adja az emberi testre nézve:
1.)Az emberi test egy ház 2Kor5, 1
Ahogyan egy ház arra készül, hogy valaki lakjon benne, úgy az ember is azért építtetett, hogy Isten Szelleme lakjon benne. Jézus beszélt tisztátalan szellemekről, amelyek arra vágyakoznak, hogy emberek testében lakjanak, mint egy házban Mt12 43-45
2.)Az emberi test egy sátortemplom Jn1, 14 2Kor5, 1 2Pt1, 13
A Krisztus teste csakúgy mint a mi emberi testünk, sátorhoz hasonlítható. Ez kifejezi azt a tényt, hogy jövevények vagyunk. Amikor a fizikai halál bekövetkezik, a sátort lebontják és a szellem a lélekkel együtt eltávozik.
3.)Az emberi test egy templom1Kir8,27-28 Jn2,21 1Kor3,16 6,19-20
Krisztus teste egy templomhoz hasonlított. Éppugy a hívők teste is Ez Isten lakóhelye a Szent Szellem által, és ugyanazt az igazságot tanítja, amit a sátornál láttunk Ef2, 21-22 Oda kell adnunk ezt a megvásárolt testet az Urnak megtartva a templomot tisztának és szentnek, hogy Ő ott lakhasson Rom12, 1 1Kor6, 19 Zsid10, 22
· Az emberi test egy hüvely Dán7, 15
Azemberi test hasonló egy kardhüvelyhez, amelybe a szellemet (lelket ) úgy helyezték bele, mint egy kardot. Amikor valaki meghal, a szellem kardját kihúzzák a hüvelyből, így az elsorvad.
5.) Az emberi test földi 1Kor15, 47 Zsolt103, 14 1Móz2,7 3, 19
Az első Ádámnak természetes és földi teste volt, amely számára készült és rá lett helyezve. Ez a test a föld porából való, és a halállal ismét porrá lesz. Az emberi testnek ugyanaz az összetevője mint a pornak A test minden alkotóeleme és minden tartozéka a földből van.
· Az emberi test a gyarlóság teste Jób19,25-27 Fil3, 21
A testről a Filippiekhez írt levél, mint gyarló testről beszél. Szó szerint ez a "gyarlóságunk teste" Ez különösen igaz az ember bukása óta.
A bűn alávetette az ember testét a betegségnek, a kóros erőtlenségnek, a romlottságnak és a halálnak 1Kor15,33 Az emberiség nyög ebben a halandó halálra itélt testben.2Kor5,2 Ez valóban a gyarlóságunk teste, éppen ezért Isten nagyon szigorú törvényeket adott Izraelnek arról, hogyan uralkodjon fölötte, és tartsa tisztán testi életét. Különösen Mózes harmadik könyvében látjuk ezt.
· Az emberi testet érzékek vezérlik.
A testet ami a lélek eszköze és az ember világfelfogásának része, öt érzék vezérli: látás hallás szaglás ízlelés tapintás. Ezen az öt érzéken keresztül akar az ember a külső világgal megismerkedni, az emberiséggel kommunikálni, valamint a fizikai, és mentális jólétével törődni.
A megfelelő időben Isten megmenti a hívő testét minden romlástól és a halandóságtól, és Krisztus dicsőséges testévé teszi 1Kor 15,51-57 2Kor5,1-5 Fil3,21 1Tesz4,15-18
Isten rendelete az ember számára, hogy emberként megtalálja a teljességet, és fenntartsa a megfelelő rendet a szellem, a lélek és a test számára, amely alá van vetve Isten Igéjének, és Szellemének Az ember lényének ezen területein bármilyen erőszak vagy romlottság káoszt okoz.
Az embert Isten teremtette Isten számára, hogy Istennel legyen betelve. Isten nélkül az ember nem találja a célt, és a beteljesedést. Így az ember önző flusztrált önközpontú, összezavarodott és folyamatosan üres lesz: szellemileg lelkileg és fizikailag. Az az ember talál teljességet és beteljesedést az életében, aki ismeri Istent.
Isten terve az, hogy az ember egész lényét megváltsa. A megváltó erő tökéletessé teszi az ember szellemét,(szellem ) megtisztítja és megmossa az értelmét, az akaratát, az érzelmeit,( lélek ) végül megváltja a testét.(test )
Roma 8 10,16
De ti nem vagytok testben, hanem lélekben, (szellemben) ha ugyan az Isten Lelke(Szent Szellem) lakik bennetek. A kiben pedig
nincs a Krisztus Lelke, (Szent Szellem), az nem az övé!
10. Hogyha pedig Krisztus ti bennetek van, jóllehet a test
holt a bűn miatt, a lélek(szellem) ellenben
élet az igazságért. (Az ember szelleme van arra
opcionálva hogy a Szent szellemet be tudja fogadni az ember: ujjászületés így van életünk az igazságért)
11. De ha Annak a Lelke(Szelleme )
lakik bennetek, a ki feltámasztotta Jézust a halálból, ugyanaz, a ki
feltámasztotta Krisztus Jézust a halálból, megeleveníti a ti halandó
testeiteket is az ő ti bennetek lakozó Lelke (Szent Szelleme) által.
12. Annakokáért atyámfiai, nem vagyunk adósok a testnek, hogy
test szerint éljünk:
13. Mert, ha test szerint éltek, meghaltok; de ha a test
cselekedeteit a lélekkel (szellemmel )megöldökölitek, éltek.
14. Mert a kiket Isten Lelke (Szelleme )vezérel, azok
Istennek fiai.
15. Mert nem kaptatok szolgaság lelkét ismét a félelemre,
hanem a fiúságnak Lelkét (Szellemét )kaptátok, a ki által kiáltjuk: Abbá, Atyám!
16. Ez a Lélek (Szent Szellem)
bizonyságot tesz a mi lelkünkkel
(szellemünkkel) együtt, hogy Isten gyermekei vagyunk.